mandag 12. september 2011

Musikk tel arbe'

Musikk til arbeid (eller bygging) er viktig og jeg har vel en ganske sær musikksmak da jeg stort sett bare hører på soundtrack-musikk og lignende, av ymse slag. På parcelen min Møkkfallet er streamen oftest satt til den svenske nettradio-kanalen Radio Rivendell. Radio Rivendell spiller mye fantasyspill/filmmusikk, men også musikk fra uavhengige og ikke-fullt-så-kjente fantasy/ambient-artister. Denne typen musikk lager også en passende stemming for min byggestil.

Vikingskipet "The Flying Norseman" ble bygget på Møkkfallet under intens fantasymusikk-lytting.

Når jeg bygger pleier jeg vanligvis å ha musikken på ganske lavt volum så den bare blir som en behagelig bakgrunnslyd, men innimellom kommer det ei låt som gjør at jeg stopper litt og skrur opp volumet for å konsentrere meg mer om musikken. Ofte har disse stoppingene blitt trigget av det svenske bandet Arcana. Oppstartet av Peter Bjärgö i 1994, Arcana lager middelalderlig musikk som er gotisk, mørk og dyster, men likevel majestetisk og vakker. Så takket være Radio Rivendell har jeg oppdaget Arcana og blitt et Arcana-fan.
Her er et par smakebiter fra albumet "Dark Age of Reason" fra 1996;



Ja her var det mange svenske "godisar", hurra for Sverige!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar